Ziarul

duminică, 16 ianuarie 2011

Vecernia - slujba de seară

      Pentru că astăzi, duminică, am participat și la o slujbă de seară numită Vecernie, mi s-a întâmplat mai rar să fiu la biserică în acest moment, am considerat că e nevoie să scriu câte ceva și despre Vecernie pentru a mă lumina pe mine mai întâi.
      Slujbele de peste zi se găsesc de regulă în cartea numită Ceaslov (din slavonă) sau (H)Orologhion (după denumirea în limba greacă).
      Rânduiala ceasurilor este următoarea:
- Vecernia (la apusul soarelui);
- Pavecernița (după cină) - este cunoscută și ca Dupăcinarea;
- Miezonoptica(12:00am);
- Utrenia( la răsăritul soarelui);
- Ceasul I(6:00am)
- Ceasul al III-lea(9:00am)
- Ceasul al VI-lea(12:pm)
- Ceasul al IXlea(3:pm)

     Vecernia cuprinde:
    1. Ceasul al IX-lea
    2.Vecernia propiu-zisă.

    1.Ceasul al IX-lea - laudă bisericească din timpul după-amiezii.
    Vecernie, termen de origine slavă și vesperine, greco-latin = în românește slujba de seară ce se va face la vremea serii.
    Necesitatea rugăciunii în acest moment al zilei are 2 semnificații: Sfinții Apostoli Petru și Ioan au fost prezenți în Templul di Ierusalim la vremea orei a noua(Fapte 3,1), când au vindecat un olog din naștere; la această oră Mântuitorul S-a rugat înainte de a-și da duhul în mâinile Părintelui său.

    2.Vecernia cuprinde:
- Vremea oficiului. La început avea loc după apusul soarelui; astăzi, ora pentru oficiul Vecerniei este fixată după-amiază, înainte de apusul soarelui.
- Deschiderea oficiului și rugăciunile de început;
- Tămâierea;
- Vohodul Vecerniei
- Prochimenul
- Ecteniile și rugăciunile după prochimeu
- Partea finală a oficiului Vecerniei.

    Mi se pare important să notez și cum se stă în biserică la Vecernie.

    a. Se stă în picioare afară din strană:
 1. De la binecuvântarea de la începutul vecerniei și până la „Veniți să ne închinăm”.
 2.la vohod (ieșire)
 3.la rugăciunea de sfințire a artoaselor
 4.la otpusul (încheierea) Vecerniei.

    b.Se stă în picioare în strană:
 1.La citirea psalmului 103 al vecerniei
 2.La ectenii
 3.La cântări
 4.La cădire

   c.Se stă jos în strană:
 1.La citirea catismei
 2.La citirea paremiilor.

     La ceas de seară vă doresc să vă bucurați de slujba Vecerniei de cât mai multe ori! Amin

   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu