Ziarul

marți, 2 august 2011

Din minunile Maicii Domnului(3)

    Pentru că e Postul Adormirii Maicii Domnului am ales să prezint Minunea a 12-a - Pentru aceea ce și-a scos ochii, ca să-și păzească curăția și fecioria.
    E o întâmplare din Britania(Anglia) pe vremea când această țară a primit credința în Hristos, erau mulți oameni evlavioși  și bogați care nu-și măritau fiicele ci zideau mănăstiri iar acestea petreceau călugărește.
    Așa era și un boier iubitor de fapte bune care avea o fiică de 12 ani frumoasă, cu numele Maria pe care a îndrumat-o să meargă la mănăstire, aceasta a fost și dorința fetei.
    Tatăl a cheltuit toată averea lui construind o biserică unde petrecea ea călugărește împreună cu alte călugărițe cu fapte bune.
    În acel timp era un domnitor care stăpânea în țara aceea , Ricardie cu numele , cu viața destrăbălată , care avea o fiică orfană de mamă , pe care a adus-o la aceeași mănăstire. Maria care a văzut împodobirea domnului a zis în mintea ei : „ Dumnezeul meu, oare să aibă acest om atâta slavă și întru împărăția Ta?” Iar acela dacă a văzut-o că se uită la el și-a rănit inima de frumusețea ei , socotind  cum că și ea tot cu acest fel de socoteală îl privise.
     El luase hotărârea să o ia pe Maria de nevastă . Fecioara s-a rugat la Maica Domnului să o înțelepțească să scape de domnitor. Maria și-a scos ochii și i-a trimis domnitorului zicând: „Fiindcă ochii aceștia au greșit domnului tău , de l-au rănit, iată cu dreptate i-am pedepsit. Și dacă după cum ai  zis pot să-l mângâie, mergi și îi dă pe dânșii ca să ia dintru ei toată veselia și bucuria.”
      Această întâmplare l-a făcut pe domnitor să-și mute dragostea cea trupească în evlavia duhului . S-a rugat alături de măicuțele mănăstirii pentru vindecarea Mariei. Și fiindcă se rugau cu credință și cererea le era binecuvântată și sfântă , pentru dragostea cea frățească , s-a auzit degrabă rugăciunea lor. Că la ceasul vecerniei a strălucit toată biserica , și s-a auzit un glas zicând: „Ia-ți lumina ta cu cu darul Celui Născut al meu.” Atunci călugărița căutând în sus , a văzut pe Stăpâna cea Atotputernică stând înăuntrul Jertfelnicului , și i-a zis ei: „Măresc numele tău, Doamna mea, și slăvesc darul tău.”
    Iar domnitorul și toate surorile , după ce au auzit glasul , s-au sculat, dar pe Preasfânta n-au văzut-o . Însă văzând că era vindecată ceea ce mai-înainte era fără ochi , au slăvit pe Stăpâna cea Atotputernică și i-au mulțumit , făcând priveghere toată noaptea.
    Domnitorul a dat mănăstirii multe daruri și a petrecut viața cu fapte bune. Cinstita Maria s-a făcut minunată foarte în lumea aceasta pentru marea înțelepciune și păzirea fecioriei ei.

6 comentarii:

  1. eu am urmatoarele intrebari referitoare la povestea de mai sus :
    1. care a fost aici gresala domnitorului pentru care Maria si-a scos un ochi? acolo tu spui ca "El luase hotărârea să o ia pe Maria de nevastă" (deci nu s-o pingareasca).
    2. nu cumva ne grabim sa spunem despre domnitor ca ducea o viata destrabalata? daca era, intr-adevar, un desfrinat, de ce a ales sa-si duca orfana copila la manastire? putea s-o creasca la curtea sa...
    3. eu inteleg notiunea de vindecare prin credinta. dar sa citim povestea asta cu ochii si mintea unei adolescente (credincioase, curate la trup si suflet). cineva cu putere vrea s-o ia in casatorie importiva vointei sale. nu se poate impotrivi si atunci ce e de facut? sa-si scoata ochii, ca s-o vindece maica domnului?

    p.s. eu nu contest, eu doar intreb. ;)

    Ilenuca

    RăspundețiȘtergere
  2. Am sintetizat povestea acestei minuni, să o ia de nevastă e un mod de a spune, de fapt domnitorul o amenința pe stareță să o trimită pe Maria la el.
    Și-a dus copila la mănăstire pentru că așa era moda pe atunci, mănăstirea era ca un centru de educație, tinerele se puteau întoarce acasă dacă nu aveau chemare spre cele sfinte și se măritau evident.
    Maria își scoate ochii nu ca să devină o victimă , o eroină sau o adolescentă necugetată, face acest gest după ce se roagă mult timp MAICII DOMNULUI pentru a o izbăvi de întinăciunea trupului. Și mucenicii au fost supuși unui șir lung de încercări(am prezentat chinurile Sf. Mc. Gheorghe pe blog)și au rezistat acestor chinuri pentru că primeau putere de la Dumnezeu. Oamenii care duc o viață sfântă nu prețuiesc trupul, ei par nebunii , de fapt sunt nebuni după Hristos.

    RăspundețiȘtergere
  3. Viața pe care trăim aici este trecătoare, cei ce cred și urmează calea au grijă nu numai de trup, își îngrijesc mai ales sufletul și se pregătesc astfel pentru Împărăția Lui Dumnezeu.
    „Iubirea creștin ortodoxă”, acest blog, s-a născut pentru a puncta câteva elemente esențiale despre viața creștină, e adevărat , așa cum știi , nu am talent nici de orator, nici de scriitor, încerc să relatez prin cuvintele altora, adevărați teologi, ce înseamnă o viață trăită în Hristos.

    RăspundețiȘtergere
  4. multumesc pentru raspunsuri. cred ca am inteles cit de cit ideea din povestea de mai sus. totusi, mi-a mai ramas o nelamurire. sintem (prin intelepciunea crestina, ca si prin multe alte doctrine religioase si/sau curente filosofice) indrumati spre spiritualizare (intr-un fel sau altul,ideea de baza este aceea de a nu trai o viata ...de vierme, doar pentru trup, ci una in care spiritul sa fie cultivat). pina aici mi-e clar, dar , daca trupul e un templu al sufletului (si sintem educati sa ingrijim de el ca atare,sa-l pastram curat, intreg si sa-l cinstim)de ce de fiecare data cind se vorbeste de pregatirea sufletului pentru lumea de dincolo se pune accent pe antiteza trup-suflet, si de ce trupul e privit ca un ...pietroi care ne trage la fundul apei? (cu alte cuvinte, eu, daca vreau sa ma mintuiesc, trebuie sa cred si sa ma rog. pentru asta e necesar si sa-mi mutilez trupul, de care oricum nu voi avea nevoie in imparatia cerului? trupul nu e tot creatia lui dumnezeu? de el nu trebuie sa am grija? nu tot invatatura crestina mi-a spus ca e templul sufletului?)

    huh, sper sa nu-ti pierzi rabdarea cu asemenea intrebari netoate, dar eu profit de ocazia de a invata si de a intelege lucruri noi.

    ilenuca

    RăspundețiȘtergere
  5. Ilenuco, nu trebuie să fii așa protocolară cu mine k ne știm de atâta timp.
    Ideea de bază este că putem vorbi despre religie la nesfârșit, tot nu o să putem cuprinte atotputerniciia Lui Dumnezeu. Îți spun din propria experiență că unele aspecte religioase ale vieții le-am înțeles simțiindu-le , descoperiindu-le, percepându-le ca niște revelații. Am citit, m-am rugat, am meditat, am intrat într-o stare de liniște și de pace lăuntrică, eliminând orice factor extern peturbator.
    Nu trebuie să neglijăm trupul, nicidecum să-l mutilăm(cazurile sfinților sunt acele excepții despre care noi am învățat că dragostea lor pentru Hristos a fost atât de mare încât s-au lepădat de cele necesare trupului înainte de vreme, de sfârșitul firesc; când citesc din viețile sfinților, din minunile realizate, mi se aprinde în mine acea dragoste, unică, incomparabilă , Dumnezeu se lasă înțeles, descoperit dacă este chemat, dacă încercăm să respectăm niște reguli ale religiei pe care o avem, dacă respectăm și urmăm Sfintele Taine)trupul nostru este valoros câțiva ani până încep suferințele/bolile bătrâneții, apoi nu-i mai dăm atâta importanță . Cred că nu este necesar să-l îndopăm cu mâncare, alcool etc, să fie un echilibru în tot ceea ce facem, dacă e post să încercăm să postim după puterile nostre, dacă sunt zile oprite de la petreceri să evităm să ne distrăm atunci s.a.m.d.

    RăspundețiȘtergere
  6. fata, sint protocolara pe blog, ca poate mai citesc si alti oameni si tre' sa fac impresie buna.;)
    pina la urma, despre asta era vorba: despre echilibru,notiune veeeche, imprumutata de la precrestini si reinterpretata.
    multumesc pentru explicatii si astept urmatoarele povestioare despre minunile maicii domnului.

    ilenuca

    RăspundețiȘtergere