Ziarul

sâmbătă, 4 iunie 2011

Despre rugăciunea cu lacrimi

      Părintele Cleopa avea de mic darul lacrimilor la rugăciune și adeseori se ascundea să nu-l vadă cei din jur. În mănăstire lăcrima în timp ce slujea Sfânta Liturghie, mai ales în timpul Sfintei Epicleze . Dar cel mai mult îl cerceta Dumnezeu cu lacrimi în anii de retragere în munți , mai ales când săvârșea și rugăciunea inimii. De multe ori însă , Părintele Cleopa a fost văzut de ucenici lăcrimând pe când se ruga în chilia sa la bătrânețe , căci lacrimile îi dădeau o mare bucurie și mângâiere.

Se spunea că , în tot timpul vieții sale, Awa Arsenie,  când stătea jos și lucra cu mâinile , ținea un petic de haină în sân, ca să-și strângă lacrimile ce-i picurau din ochi.
Auzind Awa Pimen că a adormit întru Domnul, a zis plângând:
- Fericit ești, awa Arsenie, că te-ai plâns în lumea aceasta . Cine nu se plânge pe sine aici, va plânge veșnic dincolo. Așadar, ori de bunăvoie aici, ori de chinuri dincolo, nu se poate să nu plângem.

Un frate l-a întrebat pe Awa Pimen:
- Mă frământa gândurile rele: mă țin departe de păcatele mele și mă fac să fiu atentă la neajunsurile fratelui meu.
Bătrânul îi povestește atunci despre Awa Dioscoros, care, odată, stătea în chilie și-și plângea păcatele . În chilia de alături se afla un ucenic al său, care a venit și, găsindu-l pe bătrân plângând, l-a întrebat:
- De ce plângi, părinte?
Bătrânul i-a răspuns:
- Din pricina păcatelor mele.
Ucenicul i-a zis:
- Dar nu ai păcate, părinte.
- Cu adevărat, fiule, dacă mi s-ar îngădui să-mi văd păcatele, n-ar fi de ajuns încă trei sau patru , ca să mi le plângă.

Odată, bătrânii de pe munte au trimis la Sketis, la Awa Macarie, cu următoarea rugăminte:
- Ca să nu se ostenească lumea până la tine, te rugăm să vii tu până la noi, fiindcă vrem să te vedem înainte ca tu să pleci la Domnul.
Când a ajuns pe munte, toată lumea s-a adunat în jurul său, iar bătrânii i-a cerut să le spună un cuvânt fraților. Auzind acestea, el a zis:
- Să plângem , fraților. Să izvorască lacrimile din ochii noștri , înainte ca noi să mergem acolo unde lacrimile ne vor arde trupurile.
Toți au plâns și au căzut cu fețele la pământ, zicând:
- Părinte, roagă-te pentru noi.

Un frate l-a întrebat pe Awa Pimen:
- Ce să fac cu aceste tulburări care nu-mi dau pace?
Bătrânul îi zice:
- Pentru fiecare necaz să plângem în fața bunătății lui Dumnezeu, până când se va milostivi de noi.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu