Ziarul

luni, 27 iunie 2011

„Boala și tămăduirea sufletului în tradiția ortodoxă”, Mitropolit Hierotheos Vlachos(1)

    Pentru că sunt tare mâhnită deoarece după 12 ani de muncă în învățământ fiind învățător gr. I, trebuie să o iau de la capăt, aproape de la 0(zero) , adică să devin studentă , pentru că unii imbecili consideră că nu e de ajuns să predai la I-IV, așadar m-am gândit până să iau o decizie pentru a face față eforturilor intelectuale și financiare pentru facultatea potrivită să mai prezint o carte , una din colecția cărților mele de suflet.
     Am cumpărat-o din Iași pe 18 ianuarie 2006, Editura Sofia , București, 2001, tradusă în românește de Constantin Făgețan. Cartea reprezintă o expunere rezumativă asupra psihoterapiei ortodoxe, rezultat al unor convorbiri între autor și câțiva credincioși.
     Principala convingere a autorului , care străbate cartea de față , este aceea că Ortodoxia nu aduce un „sistem” de comportare morală , ci asigură un tratament vindecător care tămăduiește cel mai profund aspect al personalității omenești.
     Autorul susține că Ortodoxia nu poate fi o filozofie sau o etică seacă ,ci o metodă de vindecare. Ea îl vindecă pe om. Teologia ortodoxă se leagă mai degrabă cu medicina , decât cu filozofia.
     Cel ce a scris cartea l-a studiat pe Sfântul Maxim Mărturisitorul pentru că l-a preocupat subiectul dragostei și din cele Patru sute de capete despre dragoste reiese vindecarea sufletului, întreaga strădanie a Bisericii stă în a-l aduce pe om de la dragostea egoistă și utilitaristă la dragostea jerfelnică.
    Fiind duhovnic afirmă că mulți se spovedesc, dar nu se tămăduiesc, este nevoie de un meșteșug aparte , astfel ca omul să se poată vindeca de patimi.
    Sunt două feluri de credință: prima este credința rațională , numită credință din auzire, fiind o credință începătoare, credință simplă, a doua este credința întemeiată pe vederea lui Dumnezeu , este credința celor desăvârșiți și care mântuiește pe om. Noi primim credința Sfințior Părinți ai Bisericii spre a ne curăți inimile de patimi și a urca cu izbândă treptele curățirii. Împlinind aceasta , ajungem la luminarea minții, care este al doilea fel de credință , așa numita credință întemeiată pe vederea dumnezeiască.
     De luminarea minții am și eu nevoie în acest proiect ce se numește pentru mine facultate, pentru a o apuca pe calea cea bună pentru mine.
     Prima credință ne deschide calea spre tămăduire , iar a doua este roada și urmarea tămăduirii omului.
     Închei despre primul capitol al cărții intitulat Ortodoxia ca metodă de vindecare precizând că creștinismul se numește și este Biserică , adică adevăratul Trup al lui Hristos, ce Îl are drept cap pe Hristos Însuși. Biserica este unitatea tuturor lumilor , cea pământească și cea cerească , a îngerilor și oamenilor , a celor morți și a celor vii. În Biserică experiem viața veșnică  încă de acum. Nu așteptăm doar viața ce va să vie, ci ne bucurăm de ea încă de pe acum. După învățătura Părinților , Împărăția lui Dumnezeu nu este viața de după moarte , ci părtășia cu Dumnezeu , vederea Luminii celei necreate. Apoi putem spune că Ortodoxia este o religie , fiindcă vorbește despre Dumnezeu și încearcă să-l îndumnezeiască pe om, să-l aducă la unire și părtășie personală cu Dumnezeu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu