Cartea reprezintă Convorbiri, reflecții și alte sfaturi, este cumpărată în anul 2002 și mi-a întregit ideea unui fost duhovnic că rolul meu de învățător este foarte important pentru sufletele celor mici, practic răspund de modul cum transmit informația, în acest caz informația ortodoxă.
Din păcate anul acesta nu pot fi în fața elevilor decât creștină, nu și ortodoxă deoarece ei sunt toți romano-catolici, nu le pot vorbi de aspecte ale ortodoxiei decât poate ca și elemente comune cu cele catolice, din fericire aceste diferențe de cult nu ne împiedică să avem o relație bună la școală.
„Cum să comunicăm copiilor credința ortodoxă” , Editura Deisis, Sibiu, 2002, traducere Cristian Pop și diac. Ioan I. Ică jr., autoarea Maica Magdalena viețuiește în mănăstirea ortodoxă „Sfântul Ioan Botezătorul” din Esses (Anglia) fiind ucenica arhimandritului Sofronie, legătarul testamentar al Sfântului stareț Siluan Athonitul . De la părintele Sofronie maica Magdalena a primit ascultarea de a se ocupa și a discuta despre credința ortodoxă cu copiii și tinerii care vizitează mănăstirea. Cartea este rodul acestei preocupări desfășurate ani de zile cu delicatețe și responsabilitate exemplară atât pentru adevărul Bisericii lui Hristos, cât și pentru persoana fiecărui copil concret în parte.
Împărtășindu-și cu generozitate experiența de învățător creștin care a asimilat profund întreaga literatură duhovnicească și patristică pentru a putea da răspunsurile necesare fiecărui copil în parte, maica Magdalena ne oferă în volumul de față un adevărat catehism în duhul Sfântului Siluan.
Cartea este împărțită pe trei capitole: Persoane divine și umane, Transmiterea tradiției, Discuții cu grupuri de tineri.
De exemplu întrebată cum explică copiilor Treimea, maica Magdalena a răspuns că nu încearcă să explice această taină dumnezeiască, intenția e mai degrabă să o prezinte ca pe o realitate, chiar dacă ea se află dincolo de înțelegerea omenească, ceea ce se poate prezenta trebuie să fie fidel adevărului revelat încât să se poată promova relația dintre copil și Dumnezeu Cel Viu. Un copil Îl poate cunoaște pe Dumnezeu. În Sfânta Treime, Trei Persoane trăiesc o singură Ființă Dumnezeiască . Persoanele nu trebuie prezentate drept simple aspecte ale unicei Ființe numai pentru că această idee e mai ușor acceptabilă din punct de vedere logic. Nu există mod logic de rezolvare a antinomiei a trei ființe absolute existând ca o singură ființă absolută.
O fetiță (7 ani): „Dar Iisus nu e Dumnezeu, e Fiul lui Dumnezeu.”
Maica Magdalena: „Bine, tu ești o Gheorghiu și tatăl tău e și el Gheorghiu. Cam așa stau lucrurile.”
Fetița: „O, înțeleg! Același lucru, dar și două lucruri diferite. În familia noastră suntem cinci.”
Maica Magdalena: „Dumnezeu e Trei. Și totuși Cele Trei sunt Una mult mai mult decât într-o familie.”
O fetiță(8 ani): „Nu reușesc să înțeleg cum anume Dumnezeu este trei și în același timp un singur Dumnezeu.”
Maica Magdalena :„Nimeni, nici cel mai înțelept sfânt , nu înțelege totul despre acest lucru. Știi care sunt cele Trei Persoane, nu-i așa?”
Fetița: „Tatăl, Fiul...”
Am intervenit:„... și El S-a pogorât pe pământ, e Iisus Hristos.”
Fetița: „Și Duhul Sfânt. Dar cine este El?”
Maica Magdalena : „Îți aduci aminte de Rusalii, când toți ucenicii erau împreună și Duhul Sfânt S-a pogorât peste ei? Astfel Dumnezeu este Tatăl , dar Iisus și Duhul sunt și Ei Dumnezeu. Și Ei sunt împreună Una.”
Fetița privind luminată : „O! Am înțeles! Sunt trei persoane dar în realitate e o singură persoană.”
Maica Magdalena: „E adevărat. Așa că atunci când spui o rugăciune lui Dumnezeu te poți gândi la toate Trei împreună sau la Cea căreia te hotărăști să te rogi.”
Trebuie să recunosc că eu mi-am pus târziu întrebări despre Trinitate pentru că așa cum am spus și în alt articol am copilărit într-o perioadă școlară atee, lipsită de orice urmă de divinitate și asta și-a pus amprenta asupra formării personalității mele căci nu obișnuiesc să pun întrebări incomode, prefer să simt lucrurile așa cum sunt și atât.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu