CAPITOLUL II
Pregătirea Sfințiților Liturghisitori pentru slujba Sfintei Proscomidii
Sfânta Liturghie cuprinde trei părți:
I. Sf. Proscomidie, cu lucrarea ei pregătitoare , ritul și însemnătatea ei.
II. Sf. Liturghie a catehumenilor sau penitenților , cu lucrarea , originea , ritul și însemnătatea ei . La aceasta au drept a sta toți oamenii.
III. Sf. Liturghie a credincioșilor cu lucrările ei Dumnezeiești și însemnătățile lor . La aceasta au dreptul a sta numai creștinii drept-credincioși.
Sfânta Proscomidie. Cuvânt grecesc, „Proscomidie”= „Aducere înainte”, „Jertfă” sau „Prosforă”, pentru că prin lucrarea acestei Dumnezeiești slujbe , se aduce înaintea lui Dumnezeu Tatăl: Pâine și vin , întru pomenirea iubitului Său Fiu , Iisus Hristos. Așadar, la Sf. Proscomidie , Trupul Domnului nostru Iisus Hristos se jertfește ca un Miel și Fiu Omenesc , trupește; iar ca un Arhiereu Universal și veșnic , Jertfește și săvârșește toate prin aleșii Săi, împuterniciți și îmbrăcați cu Darul Preoției.
Lucrarea Sf. Proscomidii se începe în timpul slujbei utreniei . În Sfintele Mănăstiri unde există o altă rânduială a slujbelor, Sf. Proscomidie se începe dimnineața odată cu acatistul.
Pâinea, vinul și apa au avut și au o mare însemnătate simbolică în Biserica V. și N. Testament. Aceste trei sunt materia văzută a Sf. Euharistii. Pâinea și vinul , după rânduielile bisericești , pe lângă înalta întrebuințare la Sf. Euharistie , se întrebuințează și la alte multe servicii bisericești: la litie, la parastas, la cununii, ca jertfă în praznice împărătești și la serbările Sfinților plăcuți lui Dumnezeu pentru care Sfânta Biserică are rugăciuni deosebite pentru binecuvântarea lor , la Sfințirea Bisericii.
Pâinea , ocupă locul cel mai de frunte dintre toate alimentele cu care se hrănește omul . Pâinea întărește inima omului (Ps. 103,17).
Vinul veselește inima omului (Ps. 103,16-17; 104, 15; Comp. Jud. 9,13; Ps. 22, 7-8; 23, 5; Prov. S. 31, 6-7).
Apa. La lucrarea Sf. Proscomidii, cât și după transformarea Pâinii și Vinului în Preasfânt Trup și Sânge al Domnului Hristos , se aduce apă, care prima oară se toarnă rece, iar a doua oară se toarnă caldă.
Pâinea, vinul și apa au avut și au o mare însemnătate simbolică în Biserica V. și N. Testament. Aceste trei sunt materia văzută a Sf. Euharistii. Pâinea și vinul , după rânduielile bisericești , pe lângă înalta întrebuințare la Sf. Euharistie , se întrebuințează și la alte multe servicii bisericești: la litie, la parastas, la cununii, ca jertfă în praznice împărătești și la serbările Sfinților plăcuți lui Dumnezeu pentru care Sfânta Biserică are rugăciuni deosebite pentru binecuvântarea lor , la Sfințirea Bisericii.
Pâinea , ocupă locul cel mai de frunte dintre toate alimentele cu care se hrănește omul . Pâinea întărește inima omului (Ps. 103,17).
Vinul veselește inima omului (Ps. 103,16-17; 104, 15; Comp. Jud. 9,13; Ps. 22, 7-8; 23, 5; Prov. S. 31, 6-7).
Apa. La lucrarea Sf. Proscomidii, cât și după transformarea Pâinii și Vinului în Preasfânt Trup și Sânge al Domnului Hristos , se aduce apă, care prima oară se toarnă rece, iar a doua oară se toarnă caldă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu